PRZEDSZKOLAKI ROZPOCZĘŁY MATEMATYCZNĄ PRZYGODĘ
Z PROGRAMEM GRANTOWYM FUNDACJI MBANKU
„ROSNĘ Z MATEMATYKĄ”
W ramach naszego projektu pt. „MATEMATYCZNI GIGANCI” organizowane będą:
warsztaty z udziałem zaproszonych gości, zajęcia praktyczne, konkursy i wiele innych działań. Dzieci nauczą się jak praktycznie zastosować matematykę.
Ogólne cele programu:
■ Rozwijanie kompetencji matematycznych wśród dzieci objętych edukacją przedszkolną ;
■ Promowanie postrzegania matematyki jako dziedziny obecnej w życiu codziennym wraz z jej praktycznym zastosowaniem;
■ Popularyzacja metod nauczania matematyki, opartych na:
— praktycznym zastosowaniu matematyki,
— bezpośrednim zaangażowaniu dzieci,
— wykorzystaniu metod pracy w grupie i aktywności ruchowej;
■ Włączenie rodziców i innych osób z najbliższego otoczenia dzieci w rozwijanie ich kompetencji matematycznych poprzez:
— dzielenie się wiedzą na temat angażujących metod nauczania matematyki dzieci objętych edukacją przedszkolną,
— zachęcanie do aktywnego wspierania rozwoju kompetencji matematycznych u najmłodszych,
— promocję adekwatnych do wieku gier i zabaw wspierających edukację matematyczną;
LUTY
W pierwszym miesiącu dzieci uczyły się właściwie gospodarować swoimi „finansami”- kupować tak, by wystarczyło. Dzięki wycieczce do pobliskiego sklepu przedszkolaki poznały nominały pieniędzy, płaciły za zakupy, liczyły, ważyły. Podczas kolejnych zajęć dzieci dowiedziały się, że w kuchni też potrzebna jest matematyka; przeliczały, tworzyły zbiory owocowe. Poprzez zabawę poznały również miary objętości płynów- litr i pół litra. Nie zabrakło również gier i zabaw edukacyjnych, dzięki którym dzieci miały okazję rozwijać swoje umiejętności analityczne i logiczne myślenie.
Dzięki wsparciu fundacji mBanku oraz zaangażowaniu osób z najbliższego otoczenia będziemy mogli w kolejnych miesiącach przystąpić do realizacji kolejnych zaplanowanych działań.
MARZEC
SENSORYCZNA MATEMATYKA W PRZEDSZKOLU
Przedszkolaki przystąpiły do realizacji kolejnych zaplanowanych działań. W naszym przedszkolu odbyły się warsztaty cukiernicze, przeprowadzone przez Panie ze Stowarzyszenia „Nasza Wieś Śleszowice”. Dzięki nim dzieci miały okazję poznać tajniki wypieku, wałkując ciasto oraz wycinając różnorodne kształty ciasteczek. Paniom z Koła Gospodyń udało się zarazić przedszkolaki swoją pasją do pieczenia. Przy okazji dzieci doskonaliły umiejętności matematyczne poprzez przeliczanie, mierzenie, przygotowywanie odpowiednich ilości oraz porównywanie kształtów.
W ramach marcowych „zadań sensorycznych”, dzieci z grupy „Pszczółek” i „Słoneczek” doskonaliły swoje umiejętności matematyczne, poprzez różne formy zabawy i zaangażowanie zmysłów. Malowały palcami, liczyły, segregowały, porównywały wielkości, tworzyły kule sensoryczne z mas plastycznych, ozdabiały cyfry i figury różnymi materiałami.
Zabawy sensoryczno- matematyczne sprawiają, że nauka matematyki staje się czystą przyjemnością. Dzięki wsparciu fundacji mBanku oraz zaangażowaniu osób ze społecznej lokalności udało się to osiągnąć. Podejmowane działania umożliwiły wszystkim przedszkolakom rozwijać zdolności oraz zainteresowania matematyczne, a także rozbudzać w nich kreatywność i twórcze myślenie.
KWIECIEŃ
MATEMATYCZNI GOŚCIE
W ramach realizacji kwietniowych zajęć projektowych „Matematyczni goście ” odwiedziła nas mama Bartka- pani Sabina, która pracuje w banku. Jej wystąpienie było niezwykle interesujące dla dzieci – opowiedziała jak wygląda codzienna praca w banku oraz jakie znaczenie mają liczby i pieniądze w naszym życiu. Przedszkolaki miały okazję obejrzeć i poznać banknoty waluty polskiej
i innych krajów, odczytując nominały. Dużym zainteresowaniem cieszyło się liczenie pieniędzy w liczarce. Na koniec dzieci dostały drobne upominki, m.in. kolorowanki, zawieszki, zakładki, naklejki. Wizyta pracownika banku była cennym doświadczeniem, rozwijającym umiejętności matematyczne oraz poszerzającym wiedzę. Spotkanie sprawiło dzieciom wiele radości. Serdecznie dziękujemy!
DZIECI ROSNĄ Z MATEMATYKĄ !
Przedszkolaki mogły przekonać się, że matematyka to nie tylko liczby i wzory, ale także świetna zabawa i ciekawe doświadczenia!
W ramach projektu dzieci uczestniczyły w różnorodnych zajęciach prowadzonych przez specjalistów z różnych dziedzin.
Dużym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia „Matematyka po angielsku na wesoło”, gdzie uczniowie uczyli się matematyki
w języku angielskim w formie zabaw i gier.
Podczas „Sportowej matematyki” dzieci łączyły naukę z ruchem – liczyły i rywalizowały w duchu fair play na zajęciach sportowych z naszym wuefistą.
Przedszkolaki mogły wyrazić swoją kreatywność podczas zajęć „Matematyka w plastyce”, gdzie tworzyli prace inspirowane figurami geometrycznymi i rytmem liczb.
Nie zabrakło też zajęć z informatykiem, który pokazał, jak wykorzystać technologię w rozwiązywaniu matematycznych zagadek. Podczas warsztatów dzieci zgłębiały tajniki logicznego myślenia i rozwiązywania problemów.
Szkolny matematyk poprowadził specjalnie dostosowane warsztaty, dzięki którym wprowadził maluchy w świat liczb, miar
i kształtów poprzez zabawę. Dzięki temu już od najmłodszych lat nasze przedszkolaki miały okazję rozwijać swoje umiejętności matematyczne w przyjaznej i bezstresowej atmosferze.
Dzięki kolejnemu cyklowi z projektu dzieci przekonały się, że matematyka jest wszędzie – wystarczy tylko dobrze się rozejrzeć!
PODSUMOWANIE REALIZACJI PROJEKTU "MATEMATYCZNI GIGANCI"
W połowie maja nasze przedszkole zakończyło realizację programu grantowego „Rosnę z matematyką”, którego głównym celem było rozwijanie kompetencji matematycznych wśród dzieci objętych edukacją przedszkolną. Projekt obejmował szereg działań dydaktycznych i integracyjnych, angażujących zarówno przedszkolaków, uczniów naszej szkoły, rodziców, nauczycieli
jak i środowisko lokalne.
Dzięki finansowaniu mBanku udało nam się przeprowadzić szereg ciekawych zajęć i warsztatów, ale także zakupić zabawki, gry
i pomoce edukacyjne do przedszkola.
Podsumowaniem projektu był konkurs „Matematyczna gra planszowa”. Powstało wiele oryginalnych i pomysłowych gier, które nie tylko utrwalały wiedzę matematyczną, ale także rozwijały umiejętność współpracy, planowania i estetycznego wykonania pracy.
I miejsce: Kacper Kuśnierz i Weronika Harańczyk
II miejsce: Piotr Michałek i Bartosz Cygan
III miejsce: Natalia Rudowicz i Nelia Ficek
Wyróżnienie: Nikola Trączyk i Milena Sowa
Ważnym wydarzeniem podsumowującym były także rozgrywki matematyczne przedszkolaków ze starszymi klasami, które miały formę wspólnych zabaw i rywalizacji międzyklasowej. Uczniowie pracowali w mieszanych zespołach trudząc się przy przygotowanych przez przedszkolaków grach planszowych. Takie działania sprzyjały nie tylko nauce poprzez zabawę, ale także integracji społecznej, wzmacnianiu więzi między uczniami oraz budowaniu pozytywnego wizerunku matematyki jako ciekawej
i rozwijającej dziedziny.
Realizacja projektu „Rosnę z matematyką” pokazała, że matematyka może być źródłem radości, kreatywności i wspólnej zabawy. Dzięki zaangażowaniu udało się stworzyć atmosferę sprzyjającą uczeniu się poprzez działanie i współpracę. Projekt zakończył się sukcesem, a jego efekty z pewnością pozostaną z nami na dłużej. Już dziś możemy powiedzieć, że PRZEDSZKOLAKI ZE ŚLESZOWIC TO PRAWDZIWI MATEMATYCZNI GIGANCI!