Do koniecznych warunków realizacji programu należą:
- Zasięgnięcie opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego w sprawie zakupu książek.
- Podjęcie współpracy z biblioteką publiczną w zakresie konsultowania planowanych zakupów książek oraz wymiany informacji o imprezach promujących czytelnictwo.
- Zorganizowanie co najmniej 1 wydarzenia promującego czytelnictwo z udziałem uczniów.
- Uwzględnienie tematyki wpływu czytania na rozwój dzieci podczas zorganizowanego przez szkołę co najmniej jednego spotkania z rodzicami.
- Zrealizowanie co najmniej jednego projektu edukacyjnego na oddział w szkole z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej.
- Dostosowanie organizacji pracy bibliotek szkolnych do potrzeb uczniów, w szczególności poprzez umożliwienie im wypożyczenia książek również na okres ferii zimowych i letnich (nie oznacza to, że biblioteka będzie w tych okresach czynna dla czytelników).
- Uwzględnienie potrzeb uczniów niepełnosprawnych w planowanych zakupach książek.
W ramach pozyskanych środków zostaną zakupione:
- książki będące nowościami wydawniczymi;
- nowe egzemplarze lektur obowiązkowych i nadobowiązkowych;
- książki do słuchania – audiobooki;
- książki obrazkowe;
- książki z powiększoną czcionką;
- książki uwzględniające potrzeby osób niepełnosprawnych.
Zgłoszone w wyniku konsultacji propozycje zostaną przeanalizowane pod kątem zasadności zakupu, biorąc pod uwagę przede wszystkim aktualny stan naszego księgozbioru i potrzeby czytelników. Ostateczna propozycja zakupu zostanie opublikowana na tablicy ogłoszeń w bibliotece. Zgodnie z warunkami programu lista zostanie również przedstawiona do zaopiniowania przez Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski.
PLANOWANE DZIAŁANIA,
które promują i wspierają rozwój czytelnictwa
wśród dzieci i młodzieży naszej szkoły:
Działania wpisane do „KALENDARZA ŚWIĄT BIBLIOTECZNYCH”:
- Pasowanie na czytelnika – przyjęcie pierwszoklasistów do „Klubu Czytających Motyli” - październik,
- Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych – październik,
- Dzień Postaci z Bajek – 5 listopada,
- Światowy Dzień Pluszowego Misia – 25 listopada,
- Dzień Kubusia Puchatka – 18 stycznia,
- Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego – 21 lutego
- Międzynarodowy Dzień Pisarzy – 3 marca,
- Świtowy Dzień Poezji – 21 marca,
- Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci – 2 kwietnia,
- Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich – 23 kwietnia
- Dzień Bibliotekarzy i Bibliotek – 8 maj,
- Święto Uwalniana Książek – 8 czerwca
Udział w ogólnopolskiej kampanii Czytająca Szkoła:
- „Klub Czytających Motyli” (kl. I-III),
- działanie „Klubu Czytających Rodziców”,
- „Czytamy głośno podczas lekcji” – akcja ogólnoszkolna.
Akcje promujące czytanie:
- „Przerwa na czytanie”,
- „Święta z książką” - cykl spotkań z książką, konkurs pięknego czytania,
- Kółko czytelnicze - atrakcyjne zajęcia warsztatowe,
- „Magiczny kufer” – przechodni zbiór ciekawych książek wymieniany między klasami,
- „Książka na ferie” – umożliwienie uczniom wypożyczania książek w czasie ferii zimowych i letnich.
Projekty edukacyjne z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej:
- „Zaraź się czytaniem” – adresaci: uczniowie klas I-VIII i ich rodzice,
- „Książka to przyjaciel, który nigdy nie zdradzi” – adresaci: uczniowie klas I-III oraz przedszkolaki,
- „Dobre maniery - czyli książka potrafi wszystko”– adresaci uczniowie kl. IV-V,
- „Śladami Baczyńskiego – w 100. rocznicę urodzin poety – ucz. VI-VIII,
- „Jak zachęcić do przeczytania interesującej książki” - nowoczesne metody promocji książki takie jak: booktalking- gawęda o książce, kamishabai, sleveface, lapbook – adresaci: uczniowie klas VII-VIII.
Organizacja konkursów:
- Konkurs czytania – o tytuł ” Mistrza pięknego czytania”,
- Szkolny Konkurs Czytelniczy „A To Polska właśnie” nawiązujący do narodowych i lokalnych legend,
- „Mistrzowie słowa” – konkurs recytatorski.
Spotkania z rodzicami uwzględniające tematykę wpływu czytania na rozwój dzieci:
- zapoznanie rodziców z projektem oraz zachęcenie do podjęcia wspólnych działań w celu podniesienia poziomu czytelnictwa,
- „Wpływ czytania na rozwój dziecka” - prezentacja multimedialna,
- „Dlaczego warto czytać dzieciom?”- list otwarty do rodziców przedstawiający wpływ czytania na wzmacnianie rodzinnych więzi, dostarczanie właściwych wzorców.