NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA

Do koniecznych warunków realizacji programu należą:

  • Zasięgnięcie opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego w sprawie zakupu książek.
  • Podjęcie współpracy z biblioteką publiczną w zakresie konsultowania planowanych zakupów książek oraz wymiany informacji o imprezach promujących czytelnictwo.
  • Zorganizowanie co najmniej 1 wydarzenia promującego czytelnictwo z udziałem uczniów.
  • Uwzględnienie tematyki wpływu czytania na rozwój dzieci podczas zorganizowanego przez szkołę co najmniej jednego spotkania z rodzicami.
  • Zrealizowanie co najmniej jednego projektu edukacyjnego na oddział w szkole z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej.
  • Dostosowanie organizacji pracy bibliotek szkolnych do potrzeb uczniów, w szczególności poprzez umożliwienie im wypożyczenia książek również na okres ferii zimowych i letnich (nie oznacza to, że biblioteka będzie w tych okresach czynna dla czytelników).
  • Uwzględnienie potrzeb uczniów niepełnosprawnych w planowanych zakupach książek.

W ramach pozyskanych środków zostaną zakupione:

  • książki będące nowościami wydawniczymi;
  • nowe egzemplarze lektur obowiązkowych i nadobowiązkowych;
  • książki do słuchania – audiobooki;
  • książki obrazkowe;
  • książki z powiększoną czcionką;
  • książki uwzględniające potrzeby osób niepełnosprawnych.

Zgłoszone w wyniku konsultacji propozycje zostaną przeanalizowane pod kątem zasadności zakupu, biorąc pod uwagę przede wszystkim aktualny stan naszego księgozbioru i potrzeby czytelników. Ostateczna propozycja zakupu zostanie opublikowana na tablicy ogłoszeń w bibliotece. Zgodnie z warunkami programu lista zostanie również przedstawiona do zaopiniowania przez Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski.

PLANOWANE DZIAŁANIA,
które promują i wspierają rozwój czytelnictwa
wśród dzieci i młodzieży naszej szkoły:

ksiazki.jpg

Działania wpisane do „KALENDARZA ŚWIĄT BIBLIOTECZNYCH”:

  • Pasowanie na czytelnika – przyjęcie pierwszoklasistów do „Klubu Czytających Motyli” - październik,
  • Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek Szkolnych – październik,
  • Dzień Postaci z Bajek – 5 listopada,
  • Światowy Dzień Pluszowego Misia – 25 listopada,
  • Dzień Kubusia Puchatka – 18 stycznia,
  • Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego – 21 lutego
  • Międzynarodowy Dzień Pisarzy – 3 marca,
  • Świtowy Dzień Poezji – 21 marca,
  • Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci – 2 kwietnia,
  • Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich  – 23 kwietnia
  • Dzień Bibliotekarzy i Bibliotek –  8 maj,
  • Święto Uwalniana Książek – 8 czerwca

Udział w  ogólnopolskiej kampanii Czytająca Szkoła:

  • „Klub Czytających Motyli” (kl. I-III),
  •  działanie „Klubu Czytających Rodziców”,
  • „Czytamy głośno podczas lekcji” – akcja ogólnoszkolna.

Akcje promujące czytanie:

  • „Przerwa na czytanie”,
  • „Święta z książką”  - cykl spotkań z książką, konkurs pięknego czytania,
  • Kółko czytelnicze - atrakcyjne zajęcia warsztatowe,
  • „Magiczny kufer” – przechodni zbiór ciekawych książek wymieniany między klasami,
  • Książka na ferie” – umożliwienie uczniom wypożyczania książek w czasie ferii zimowych i letnich.

Projekty  edukacyjne  z  wykorzystaniem  księgozbioru  biblioteki  szkolnej:

  •  „Zaraź się czytaniem” – adresaci: uczniowie  klas I-VIII i ich rodzice,
  •  „Książka to przyjaciel, który nigdy nie zdradzi” – adresaci: uczniowie klas I-III oraz przedszkolaki,
  • „Dobre maniery - czyli książka potrafi wszystko”– adresaci uczniowie kl. IV-V,
  • „Śladami Baczyńskiego – w 100. rocznicę urodzin poety – ucz. VI-VIII,
  •  „Jak zachęcić do przeczytania interesującej książki”  - nowoczesne metody promocji książki  takie jak: booktalking- gawęda o książce, kamishabai, sleveface, lapbook – adresaci: uczniowie klas VII-VIII.

Organizacja konkursów:

  • Konkurs  czytania – o tytuł ” Mistrza pięknego czytania”,
  • Szkolny Konkurs Czytelniczy „A To Polska właśnie” nawiązujący do narodowych i lokalnych  legend,
  • „Mistrzowie słowa” – konkurs recytatorski.

Spotkania  z  rodzicami uwzględniające tematykę  wpływu  czytania  na  rozwój  dzieci:

  • zapoznanie rodziców z projektem oraz zachęcenie do podjęcia wspólnych działań w celu podniesienia poziomu czytelnictwa,
  • „Wpływ czytania na rozwój dziecka”  - prezentacja multimedialna,
  • „Dlaczego warto czytać dzieciom?”- list otwarty do rodziców przedstawiający wpływ czytania na wzmacnianie rodzinnych więzi, dostarczanie właściwych wzorców.